Het boek Praten Met Portretten van de auteur Siska Beelen is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "Praten Met Portretten" is tweedehands te koop vanaf € 39,99 bij Bol.com.
![]() |
Aanbieder
Bol.com |
ISBN
9789078765356
Soort boek
Onbekende bindwijze Wat als portretten konden praten? <br />Doen ze dat dan niet, soms? <br />Is d?t niet precies wat we beginnen te doen wanneer we naar een portret kijken? Ermee praten? Wie ben jij? Hoe oud ben je? Wie staat er naast je? Wat deed je? Waarom liep je zo gekleed? Wat voor iemand was je? Was je lief? Waarom kijk je zo blij, triest, ernstig, hovaardig, somber, leeg ?? Waar was je? Wat is er toen gebeurd? <br />En wie zegt dat een portret niet antwoordt? Tuurlijk wel. Alleen al door langer en intenser te kijken krijg je antwoorden op je vragen. <br />Dat is dus wat we werkelijk doen met een portret: we communiceren ermee zonder geluid, via een ?kijktaal?. Want ??n ding is zeker: het portret kan misschien geen geluid voortbrengen zoals wij, maar het kijkt wel (net als wij)! Naar jou, naar ons. Met dezelfde vragen. Voor eeuwig. Eigenlijk geeft een portret ons voortdurend het nakijken. <br />Nadenken. <br />Napraten. <br /> <br />Op initiatief van en in samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen ontwikkelde CEGO een project voor jonge kinderen waarin portretkunst en taal centraal staan. Het pakket bevat 30 portretten en een reeks activiteitenfiches met doeopdrachten. Die moeten kinderen en leerkrachten ?voeden? om in het museum ?n op school aan de slag te gaan rond kunst in het algemeen en rond portretten in het bijzonder. <br />Auteurs en samenstellers zijn Siska Beele, Griet Claerhout, Babette Cooijmans, Nele Quirijnen, Marita de Sterck en Luk Depondt. De vormgeving is van Peer De Maeyer. <br /> <br />Rond dit didactisch pakket wordt ook een vormingsmodule ontwikkeld. <br /> <br />Uit het voorwoord van Ferre Laevers: <br />?Praten met portretten? is niet zomaar een zoveelste CEGO-publicatie. Ze raakt de kern van waar het in het ervaringsgerichte opvoedingsconcept om gaat: kinderen via indringende ervaringen prikkelen tot diepgaande en brede ontwikkeling. Dat uit de praktijk blijkt dat het omgaan met kunst (taalzwakke) kinderen stimuleert om op een intense manier aan de slag te gaan met taal is hier meer dan mooi meegenomen. <br /> <br />Uit de Inleiding van Marita de Sterck: <br />Voor kinderen ? uit welke cultuur, uit welk milieu ? ook ? zullen veel kunstwerken vragen oproepen. Naast de kinderen uit andere culturele contexten zijn er ook grote groepen Vlaamse kinderen die zelden of nooit een museum bezoeken of over kunst horen praten. <br />Kijken naar dezelfde kunstwerken kan incompatibele interpretaties uitlokken, maar kan kinderen uit totaal verschillende groepen ook verbinden, hoe anders ze dezelfde kunstwerken ook zien. /?/
|
Prijs
€ 39,99 |
Bekijk boek |