|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
Sinds de eerste druk van 'Geschiedenis geven' is er nogal wat veranderd. <br /> <br />Er zijn binnen het vakgebied geschiedenis verschillende inhoudelijke discussies gevoerd, die ook aan de orde zijn geweest bij de herziening van dit boek. Passen de canon van Nederland en de tijdvakken bij elkaar? Komt de hele geschiedenis wel tot zijn recht door de gekozen items? Ron de Bruin en Meereke Bosua, hogeschooldocenten geschiedenis en vakgroepvoorzitters van de Wereldvakken aan respectievelijk de hogescholen van Rotterdam en Utrecht, hebben de uitkomsten van deze discussiepunten verwerkt in de nieuwe versie van Geschiedenis geven. Naast deze inhoudelijke punten is het boek voorzien van een nieuwe vormgeving. <br /> <br />De opzet van het boek gaat nu uit van tien hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk een tijdvak behandelt. Binnen ieder hoofdstuk wordt daarnaast aandacht besteed aan de onderwerpen van de canon van Nederland. Alle hoofdstukken starten met een didactisch aspect. Hierin wordt op toegankelijke wijze een algemeen didactisch principe vertaald naar de toepassing bij het vak geschiedenis. Aan de orde komen bijvoorbeeld niet alleen de lesvoorbereiding en de lessenserie, maar ook omgevingsonderwijs en het gebruik van beeldmateriaal. In de daaropvolgende paragraaf staat de inhoud centraal voor ??n van de tien tijdvakken. Deze informatie is rijk ge?llustreerd en wordt door verhalen ondersteund. In paragraaf drie van elk hoofdstuk zijn talrijke (vakoverstijgende) lessuggesties te vinden. De laatste paragraaf sluit het hoofdstuk af met een zelfstudieopdracht, waarmee de student zich kan verdiepen in een bepaald thema. Dit thema sluit altijd aan bij het didactisch aspect of de achtergrondinformatie van het betreffende hoofdstuk. ?Sporen uit de middeleeuwen? ? op zoek naar middeleeuwse resten in je eigen omgeving ? en ?Ruilbeurs? ? een speurtocht naar de aanwezigheid van de klassieke oudheid in ons dagelijks leven ? zijn twee voorbeelden hiervan. <br /> <br />Uitbreiding en verdiepingmogelijkheden binnen verschillende tijdvakken zijn ook te vinden via de digitale component, www.geschiedenisgeven.vangorcum.nl. Hier zijn extra opdrachten, bronnen en verwijzingen naar internetsites te vinden rondom het geven van geschiedenis. <br /> <br />'Geschiedenis geven' is geschreven voor pabostudenten en hun opleiders. Daarnaast is het boek bedoeld als hulpmiddel voor leerkrachten die al in het basisonderwijs werkzaam zijn. "
|
Prijs
€ 7,00
|
Bekijk boek
|
|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
Geschiedenis geven biedt een totaalpakket aan aanstaande leerkrachten voor het basisonderwijs:<br /><br />1. Het brengt je kennis op peil, zodat je voldoet aan de Kennisbasis Geschiedenis en je<br />goed voorbereid je kennistoets kunt halen.<br />2. Het biedt praktische kennis over didactiek voor het vak geschiedenis op de basisschool.<br />3. Het geeft maar liefst 200 verrassende ideeën voor geschiedenislessen aan je klas, met suggesties om verbanden te leggen met andere vakgebieden.<br /><br />In deze derde, geheel herziene editie van Geschiedenis geven is het rijk geïllustreerde karakter bewaard gebleven, zodat je snel ziet hoe je geschiedenis zichtbaar kunt maken in de wereld van vandaag. De kennisbasis heeft een plek gekregen binnen de tien tijdvakken en natuurlijk is er ook in weer aandacht voor de Canon van Nederland. Ieder hoofdstuk heeft dezelfde indeling: didactiek, achtergrondinfo, les- en verwerkingssuggesties. Bij didactiek komt onder andere de lesvoorbereiding aan de orde, de inhoud en het gebruik van het verhaal/de omgeving in het onderwijs en beeldmateriaal. <br /><br />Op de website die bij het boek hoort zijn vanaf verschijning aanvullende onderzoeksopdrachten beschikbaar. Daarmee is het ook voor leerkrachten die al werkzaam zijn in het basisonderwijs een goede methode om hun kennis te actualiseren en hun lessen af te stemmen op de huidige actualiteit.<br /><br />Ron de Bruin was pabodocent aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast werkte hij mee aan diverse zaakvakmethoden voor het basisonderwijs. Ron de Bruin is in 2014 overleden.<br /><br />Meereke Bosua is als pabodocente verbonden aan de Theo Thijssenacademie in Utrecht.<br /><br /><br />
|
Prijs
€ 9,20
|
Bekijk boek
|
|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Hardcover
In het afgelopen decennium is de rol van basisschoolvakken op pabo s systematisch verkleind. De zelfstudietijd die daarvoor in de plaats is gekomen, is lang niet altijd vakgebonden. Om er voor te zorgen dat studenten niet inleveren op didactische bagage voor het vak geschiedenis is de methode Geschiedenis geven ontwikkeld. Deze breed en praktisch opgezette methode voorziet (toekomstige) leerkrachten zowel van idee??n als van achtergrondinformatie voor hun lessen. Zij biedt vakdidactische richtlijnen voor pabostudenten van alle opleidingsvarianten, is behulpzaam bij het maken van keuzes en enthousiasmeert door originele en eenvoudig uit te voeren les- en verwerkingssuggesties. <br /><br /><br /><br /><br /><br />Alle elf hoofdstukken van Geschiedenis geven starten met het didactisch aspect. Hierin wordt op toegankelijke wijze een algemeen didactisch principe vertaald naar toepassing bij het vak geschiedenis (vakdidactiek). Aan de orde komen bijvoorbeeld de lesvoorbereiding, verhalen gebruiken of vragen en opdrachten maken. <br /><br /><br /><br /><br /><br />In de daaropvolgende paragraaf staat de inhoud centraal. De achtergrondinformatie is rijk ge??llustreerd met bijzondere en tot de verbeelding sprekende verhalen en illustraties die de aankomende leerkracht zeker zullen inspireren bij het geven van geschiedenis. <br /><br /><br />In de derde paragraaf zijn talrijke lessuggesties te vinden. Centraal staat de vraag hoe je de informatie om kunt zetten in een goede, leuke les. Naast suggesties die direct bij de achtergrondinformatie aansluiten, vind je er ook aanvullende suggesties en suggesties over geschiedenis en de andere vakken. <br /><br /><br />Bij de zelfstudie-opdracht, het vierde onderdeel, kun je je verder verdiepen in een bepaald thema. Dit thema sluit aan bij het didactisch aspect of de achtergrondinformatie van het betreffende hoofdstuk. Voorbeelden van zelfstudie-opdrachten zijn Het verbeelden verleden (beeldgebruik in je les), Te mooi om waar te zijn (vergelijken van culturen), Je eigen museum (minimuseum maken met bijbehorende gids). <br /><br /><br /><br /><br /><br />Meereke Bosua is als pabodocente verbonden aan de Theo Thijssenacademie in Utrecht. <br />Ron de Bruin is pabodocent aan de Hogeschool Rotterdam. Daarnaast is hij auteur en eindredacteur van de basisschoolmethode.
|
Prijs
€ 19,00
|
Bekijk boek
|