Het boek Baanbrekende Brieven van de auteur Clemens Van Diek is 2 maal gevonden, 0 maal nieuw en 2 maal tweedehands. "Baanbrekende Brieven" is tweedehands te koop vanaf € 8,90 bij Bol.com.
![]() |
Aanbieder
Bol.com |
ISBN
9789026940262
Soort boek
Paperback |
Prijs
€ 8,90 |
Bekijk boek |
![]() |
Aanbieder
Bol.com |
ISBN
9789026966491
Soort boek
Paperback <p>Dit boekje gaat over een sollicitant! Niet een serieuze sollicitant, maar een solliciterende querulant die van het solliciteren een spel maakt. De sollicitant uit dit boek solt met personeelwervers, baantjesjagers, gedragscodes, sollicitatieclich?s en met zichzelf. Niet hij is de speelbal, maar de plaatser van een vacature. Daarmee wordt op een luchtige manier de vogelvrije positie van de sollicitant op de arbeidsmarkt aan de kaak gesteld. De rollen omgedraaid. </p> <p>Arbeid is een eigenaardig medicijn. Om (vooral) brood op de plank te krijgen moet de mens zijn lichaam en geest exploiteren. Soms met verlies van waardigheid, maar gelukkig ook met veel plezier en inzet. Niettemin is de mens geworden tot de ultieme waar; psychologisch getest, medisch bekeken, volgestopt met een dosis opleiding, een scheutje ervaring, een hoop motivatie, een prijskaartje. Rijp voor de arbeidsmarkt. </p> <p>De sollicitant geeft zich bloot, verkoopt zijn hele hebben en houden, gooit zijn talenten in de concurrentiestrijd en peinst zich rot hoe in de smaak te vallen ? met standaardzinnen die (paradoxaal) moeten opvallen ?, levend in het besef dat de brief zo goed als zeker niet opvalt en in de prullenbak verdwijnt. Toch droomt de Onbekende Sollicitant er altijd van dat M of V de beste papieren heeft. De (ijdele) hoop om aan de bak te komen of ?it de kaartenbak van het arbeidsbureau te blijven. </p> <p>De Onbekende Sollicitant levert een individuele strijd tegen de werkloosheidsepidemie, is besmet met een klim-virus (op naar de top tot een niveau waarop incompetentie dreigt),2 of denkt toe te zijn aan een ?nieuwe uitdaging? want het is ?not done? om vast te roesten. Het ?mobiliteitssyndroom? doet de mens al zoeken naar een volgende uitdaging als de huidige eigenlijk nog moet beginnen. De materi?le trend lijkt meer dan ooit move on up, net als het bedrijfsleven dynamisch moet zijn. Kent u nog een museumstuk met 40 dienstjaren in een en hetzelfde bedrijf dat nog niet verhuisd is naar de WAO of VUT? </p> <p>Sollicitanten ondernemen heel wat om hun ?waar? te slijten. Tijdens een cursus solliciteren wordt hun geleerd: ?Solliciteren is jezelf verkopen. Als de aankoop niet doorgaat, behoeft dat niet aan het produkt zelf te liggen 3 In de Job-marketing spreekt men over een sollicitant als een ?produkt? en de sollicitant moet ?zich verpakken en aan produkt-ontwikkeling? doen.* Marx schreef het al in Het Kapitaal: de mens moet zijn arbeidskracht verkopen, </p> <p> </p> <p>Behalve de koningin moet iedereen wel eens solliciteren. De Tilburgse econoom Clemens van Diek schrijft al jaren met grote regelmaat op diverse advertenties. Met wisselend succes, want nooit met een gewone standaardbrief. Van Diek reageert altijd op geraffineerd-humoristische wijze op de 'trendy? en vaak geforceerd-humoristische stijl van de hedendaagse personeelsadvertenties. Overigens blijkt dan dat de doorsnee campus recruitment manager (lees: personeelschef) zeker niet met hetzelfde gevoel voor humor begiftigd is als de opsteller van de advertentie... </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p>
|
Prijs
€ 29,00 |
Bekijk boek |