|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
Als Han Bijman voor het eerst naar Cristofori gaat om de tango te dansen op een van de belangrijkste salons van het seizoen, ontdekt hij tot zijn ontzetting dat zijn danslessen hem niet goed genoeg hebben voorbereid. Hij krijgt geen oogcontact met de dames en dan, zo stellen de regels, mag je een vrouw niet ten dans vragen. Weet hij tenslotte een vrouw te bemachtigen, dan laat die hem midden op de dansvloer alleen achter. Zijn redding uit deze situatie is Esther. Zij vraagt h?m en samen dansen ze wrijvingloos tussen de paren door. Esther voert Han de hem onbekende wereld binnen van liefde en seks, van overspel en verraad en van intriges en argwaan. Esther past heel gemakkelijk mannen in haar leven in. Maar als haar Indiase minnaar naar Nederland overkomt om met haar te trouwen, krijgt Han een rol toebedeeld die hem slecht bevalt, die de jaloezie in hem wekker maakt en hem uiteindelijk tot handelen doet overgaan.
|
Prijs
€ 8,55
|
Bekijk boek
|
|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Hardcover
Twee keer eerder schreef A.F.Th. van der Heijden een requiem-in-proza: De sandwich (1986) voor twee gestorven jeugdliefdes, en meer langs de omweg van de fictie, Weerborstels (Boekenweekgeschenk 1992) voor een verongelukte neef. Het derde, Asbestemming, wijdde hij aan zijn op 15 juni 1993 overleden vader. De titel is ontleend aan een formulier waarop de nabestaanden geacht worden in te vullen wat er met de as van de gecremeerde dode dient te gebeuren: bijzetting in urnengalerij of nis; verstrooiing boven de Noordzee, per schip dan wel per vliegtuig etc. Van der Heijden lijkt het op zich te hebben genomen zijn vaders as een bijzondere bestemming te geven met dit tegelijk ontluisterende en po?tische verslag van een leven en een sterven. Het boek kan zich zeer wel meten met een op muziek gezet requiem, verdriet, aanvaarding, woede, gelatenheid, onbegrip, vertroosting, opstandigheid wisselen elkaar contrastrijk en met veel tempoverandering af. Een citaat uit het motto, ontleend aan Richard Holmes: 'De zoon, hoe grof hij ook was, wilde zijn vader niet slaan, maar gaf de heer die aan de andere kant van hem zat, een klap en zei: "Sla hem de tafel rond, dan komt hij aanstonds bij mijn vader aan.' Zo gaat het ook in Asbestemming. De klap is onderweg, maar tussen de geheven hand van de zoon en de door de vader uiteindelijk te ontvangen oorvijg bevinden zich vele stadia, die een eerbied, ondanks alles verraden. Men zou ook kunnen zeggen: de muilpeer wordt schier eindeloos herhaald en gespiegeld, dat wil zeggen, geanalyseerd, eer hij alsnog doel treft, maar is daarmee dezelfde muilpeer niet meer. Zo mondt dit requiem uit in een apotheose even wreed als teder, een 'onthulling' die de schrijver zich een boek lang met pijnlijke zelfoverreding, ja met geweld lijkt te hebben moeten afdwingen.
|
Prijs
€ 11,96
|
Bekijk boek
|