> > > > > onderwijsethiek

Wes Holleman - Onderwijsethiek

Het boek Onderwijsethiek van de auteur Wes Holleman is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "Onderwijsethiek" is tweedehands te koop vanaf € 11,00 bij Bol.com.

Tweedehands (1) vanaf € 11,00 bij Bol.com Toon 1 tweedehands boek
Bent u de schrijver van dit boek of weet u iets over deze auteur?

Omero.nl is druk bezig om informatie over auteurs toe te voegen. Neem contact met ons op via support@omero.nl om een auteursprofiel aan te maken met een foto, biografie, website adres en sociale media links.
Tweedehands
We hebben 1 tweedehands advertentie gevonden
Aanbieder
Bol.com
ISBN
9789081132312
   
Soort boek
Paperback


In dit boek worden ethische principes en vuistregels ge?nventariseerd voor het handelen van docenten in het hoger onderwijs. Uit een literatuurstudie kwamen vijftien ethische principes naar voren. In de afgelopen decennia hebben universiteiten en hogescholen hard gewerkt om de kwaliteit van hun onderwijs systematisch te bewaken. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is de vakinhoudelijke en didactische competentie van docenten. Maar ??n aspect van vakbekwaamheid krijgt tot nu toe weinig aandacht: de ethische competentie van docenten. Beroepsethiek is de motor van professioneel handelen. Dit is het eerste Nederlandse boek over onderwijsethiek in het w.o. en hbo. In vele beroepssectoren trekken professionals de laatste tijd aan de bel: ze krijgen niet de ruimte en waardering die ze verdienen. In de onderwijssector wordt door sommigen een professioneel statuut of charter bepleit. Zo wil men de nodige ruimte voor professioneel handelen scheppen en bovendien de ethische principes verduidelijken die daarin centraal staan. In dit boek wordt onder meer de ethische code voor universitaire docenten en onderzoekers besproken die in 2004 door de vsnu is uitgebracht. Beroepsethiek kan op twee manieren worden benaderd: men kan de professionele plichten vastleggen in bindende gedragscodes, maar men kan ook proberen de professionele aspiraties te verhelderen. Die zijn geworteld in de waarden en idealen van de beroepsgroep. Op die basis maken professionals eigen ethische afwegingen in hun handelen. Bindende gedragscodes kunnen nuttig zijn, maar ze mogen docenten niet belemmeren in hun ethische reflectie. Hun werk staat bol van ethische dilemma's. Blinde toepassing van ??ndimensionale gedragsregels is dan een platte verdwijntruc.
Prijs
€ 11,00
Bekijk boek