|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
Leren Interviewen is een compacte en helder geschreven methode om te leren interviewen). In deze methode wordt het interview gebruikt als onderzoeksinstrument en leidt het tot een schriftelijk product.<br />Het boek is geschreven voor hbo-studenten en cursisten in communicatietrainingen.<br />Het heeft een logische opbouw van algemeen naar specifiek. In kort bestek passeren alle aspecten van het interview de revue, zoals het genre, waarbij de rol van het interview in verschillende beroepscontexten wordt toegelicht. Verder komen aan bod: vraagcategorieën, doorvraagtechnieken, voorbereiden, afnemen en uitwerken van het interview. De theorie krijgt kleur dankzij voorbeelden uit kranten, tijdschriften en tv-programma's. Oefeningen plaatsen het trainingsproces in de maatschappij en maken de informatie direct toepasbaar.<br />Leren Interviewen leent zich uitstekend voor zelfstudie dankzij de website www.lereninterviewen.wolters.nl. Op deze site staan uitwerkingen van de oefeningen en formulieren ter ondersteuning van het oefenproces. Bovendien zijn daar extra oefeningen en voorbeelden te vinden voor diverse studierichtingen en beroepscontexten.<br />Drs Marian Hulshof studeerde Nederlands aan de Rijks Universiteit Groningen, waar zij zich specialiseerde in Communicatieve Vaardigheden. Daarna was zij als docent verbonden aan de Hogeschool Van Hall-Larenstein in Leeuwarden. Momenteel is zij freelance communicatietrainer en autonoom beeldend kunstenaar.
|
Prijs
€ 12,02
|
Bekijk boek
|
|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
<p>Leren interviewen wordt een methode gepresenteerd voor het mondeling verzamelen van informatie. In kort bestek passeren alle aspecten van het informatieve interview de revue: het kader van het interview, vraagtechnieken, andere interviewtechnieken, de opbouw van het interview, zin en tegenzin bij de geïnterviewde en registratie en uitwerking van het interview. Opdrachten geven de mogelijkheid het geleerde onmiddellijk toe te passen. In deze tweede editie is de leerstof op tal van plaatsen herzien; voorbeelden zijn geactualiseerd en ook de adressenlijst voor het bestellen van videobanden is geactualiseerd en uitgebreid. Wat echter met zorg gehandhaafd is, is de veelgeprezen combinatie van beknoptheid en gedegenheid. <br /><br />Interviewen is een vorm van vragen stellen waarbij de ondervrager de verkregen informatie gebruikt voor een onderzoek of een artikel. Het gaat om het verkrijgen van nieuwe, bruikbare en waarheidsgetrouwe informatic. </p> Vragen stellen op zich is niet moeilijk, je doet het dagelijks. De drie genoemde eisen onderscheiden het interviewen van het ‘gewone’ vragenstellen en maken het tot een vaardigheid waar heel wat haken en ogen aan zitten. Het uitgangspunt in dit boek is het informatieve interview. Dit is een vraaggesprek waarbij iemand vraagt om inlichtingen in de vorm van feiten, meningen en gevoelens, naar aanleiding van onderwerpen of gebeurtenissen. Het gaat daarbij om het verkrijgen van kwalitatieve gegevens. De lezer zal hier vergeefs zoeken naar een beschrijving van de enquête. Het doel van de enquête is het verzamelen van kwantitatieve gegevens en dat valt buiten dít bestek. Dit boek is gericht op hbo-studenten. Het is een hulpmiddel om het interviewen te leren hanteren als instrument om gegevens voor een onderzoek te verzamelen. Het doel is zowel inzicht te bieden ín interviewsituaties als aanwijzingen te geven hoe je met die situaties kunt omgaan om bruikbare antwoorden te verkrijgen. Voorop staat de praktische bruikbaarheid van het interview voor hbo-studenten. De inzichten worden dan ook met veel voorbeelden duidelijk gemaakt. De voorbeelden zijn zowel afkomstig uit journalistieke als uit sociaal-psychologische interviews, aangezien deze beide typen verduidelijking bieden voor de te behandelen theorie. Om deze doelen te bereiken is stap voor stap gevolgd wat je als vragensteller tegenkomt op de weg tijdens het interviewen. Dit begint in hoofdstuk 2 met inzichten voorafgaande aan het interviewen. Deze inzichten kunnen een positieve bijdrage leveren aan de doelgerichtheid van het interview. Twee soorten interviews worden hier behandeld, namelijk het directieve en het nondíirectieve. Ook gaat het over twee hoofdaccenten tijdens het
|
Prijs
€ 14,40
|
Bekijk boek
|