ISBN: 9789020255805
Bekijk boek
Het boek Krishnamurti van de auteur Mary Lutyens is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "Krishnamurti" is tweedehands te koop vanaf € 49,90 bij Bol.com.
We hebben Krishnamurti ook gevonden geschreven door andere auteurs:
![]() |
Krishnamurti |
![]() |
Krishnamurti |
![]() |
Krishnamurti |
![]() |
Aanbieder
Bol.com |
ISBN
9789020253924
Soort boek
Hardcover <p>Jiddu Krishnamurti overleed op 17 februari 1986, negentig jaar oud. Op die dag verloor de wereld een van haar meest opmerkelijke figuren. Krishnamurti stond bekend als een onafhankelijk denker, een bijzonder mens die zijn eigen weg ging en geen volgelingen wilde. Het was zijn overtuiging dat alleen in een volledig innerlijke verandering vanuit onszelf een verandering zal ontstaan in de maatschappij. Dat proces kan je niet zelf doen in afhankelijkheid van een Meester. Het eerste deel van zijn leven wordt in dit boek beschreven. Het kwam tot stand met Krishnamurti's volledige medewerking en geeft voor de eerste maal het complete verhaal over zijn vroegere levensjaren. Mary Lutyens, die hem als geen ander heeft gekend en meegemaakt, beschrijft zijn jeugd in India, zijn ontdekking als de toekomstige messias door Leadbeater, zijn opvoeding in Engeland door de leiders van de Theosofische Vereniging en zijn optreden als de grote wereldleraar. Daartoe was hij ondermeer aanwezig op sterkampen in Ommen. Dan, op 3 augustus 1929, volgt de radicale ommezwaai: bij ontbindt de orde van de Ster en breekt met de Theosofische Vereniging. Het verhaal ontvouwt zich voor een belangrijk deel aan de hand van Krishnamurti's eigen geschreven en nooit eerder gepubliceerde brieven, geeft zijn eigen verslag aangevuld met dat van zijn broer - over zijn mystieke ervaring, die het keerpunt werd in zijn ontwikkeling. Deze verslagen uit 1922, het jaar van deze ervaringen, waren tot nu toe slechts bekend aan enkele mensen. Eindelijk heeft Krishnamurti thans toestemming gegeven deze te publiceren. Vele van de openbaringen uit dit boek zullen wellicht als een verrassing, zelfs als een schok worden ervaren door hen die Krishnamurti's leringen slechts kennen sedert de publikatie van 'The First and Last Freedom' (Vrijheid van het bekende) in 1954. Want in dit boek ontmoeten we de menselijke kant van de jonge man - met zijn liefde voor vermaak, met zijn sterke affecties, zijn ontroerende relaties tot anderen, zijn twijfel en moeilijkheden, worstelingen en opstandigheid voordat hij zijn eigen zekerheid gevonden had.</p> <p>Dit verslag van de eerste achtendertig levensjaren van Krishnamurti werd op grond van zijn eigen suggestie en met zijn volledige medewerking geschreven. Desondanks ben ik bij het schrijven van dit relaas volkomen vrij gelaten; ik hoefde aan niemand verantwoording af te leggen en noch Krishnamurti noch een van zijn naaste verwanten heeft verzocht of is gevraagd de inhoud te beoordelen. Het verhaal draagt dan ook een sterk persoonlijk stempel. Het geeft een beschrijving van zijn merkwaardige opvoeding en de vele ontwikkelingsfasen die hij doormaakte ? zijn persoonlijke problemen, twijfels, depressies, persoonlijke relaties en tenslotte het proces van geestelijk ontwaken en de daaropvolgende jaren van intens fysiek lijden. In de eerste plaats is getracht een beeld te geven van de omstandigheden, waaronder Krishnamurti?s leer zich ontwikkelde en aan de hand daarvan wordt getracht duidelijk naar voren te laten komen, wat voor een grote inspanningen hij zich heeft moeten getroosten om zich tenslotte los te maken uit de greep van al die mensen die hem de rol van uitverkoren Wereldleraar trachtten op te dringen. Aanvankelijk had Krishnamurti de heer B. Shiva Rao, die vele jaren lid is geweest van het Indiase parlement en die hem buitengewoon goed kent, gevraagd dit boek te schrijven. De heer Shiva Rao nam de opdracht aan en begon met het verzamelen en ordenen van een grote hoeveelheid documentatie. Zijn steeds slechter wordend gezichtsvermogen verhinderde hem echter hieruit tenslotte een boek te distilleren. Op grond hiervan kwamen wij overeen dat ik het boek zou schrijven en de heer Shiva Rao, die reeds vijftig jaar lang tot mijn beste vrienden behoort, heeft mij met de grootste bereidwilligheid al zijn documentatie afgestaan. Sindsdien is er de afgelopen twee jaar geen maand voorbijgegaan, waarin hij mij niet vanuit India de nodige informatie verschafte over de talloze vragen waarmee ik mij tot hem richtte, Ik kan mij niet voorstellen, dat twee schrijvers ooit prettiger hebben samengewerkt. De reden waarom ik mij in staat acht een dergelijk werk op mij te nemen is, dat ik Krishnamurti reeds vanaf 1911, toen ik zelf nog maar drie jaar oud was, ken en van 1922 tot 1929 persoonlijk betrokken ben geweest bij de vele gebeurtenissen die in dit bock beschreven worden. Bovendien speelde ik de laatste drie van bovengenoemde jaren een belangrijke rol in Krishnamurti's leven. Hoewel ik hem de daaropvolgende jaren nog maar weinig zag, heeft deze scheiding geen einde gemaakt aan onze vriendschap.</p> <p>Dit verslag is ongetwijfeld persoonlijker van aard dan de heer Shiva Rao het geschreven zou hebben. Dit neemt echter niet weg dat wij het over de wijze waarop Krishnamurti?s levensloop diende te worden weergegeven steeds eens zijn geweest; het diende zoveel mogelijk gestalte te krijgen aan de hand van woorden die aan de hoofdpersonen zelf ontleend waren. Daar het verhaal een nogal merkwaardige strekking heeft en op sommige plaatsen zelfs een beetje fantastisch aandoet, waren wij ervan overtuigd dat veel van de authentieke atmosfeer, waarin de gebeurtenissen zich afspeelden, verloren zou gaan, indien alles zuiver verhalend werd weergegeven. Door het weergeven van authentieke brieven en documenten is getracht dit te voorkomen en heeft de lezer thans zelf de beschikking over alle feiten. Een ander voordeel van deze methode is dat voorkomen wordt ? dat persoonlijke vriendschap een te sterk stempel op het geheel drukt. Ikzelf treed in dit verhaal op als een van de vele personen en de beschrijving van wat ik dacht en voelde werd ontleend aan de dagboeken die ik gedurende die tijd geschreven heb. De heer Shiva Rao en ik waren het er ook over eens dat na 1933, toen Krishnamurti's eigen denken zich steeds meer begon te accentueren, de beschrijving van zijn levensloop niet langer op dezelfde voet kon worden voortgezet. Vanaf die tijd is zijn persoonlijkheid steeds duidelijker in zijn werk tot uitdrukking gekomen. Het is niet de bedoeling door middel van dit boek zijn huidige leer te interpreteren of te verspreiden. Het enige wat ik wat dat betreft wil doen is de aandacht van de lezers vestigen op de vele boeken die vanaf 1954 bij Gollancz in Engeland en Harper en Row in Amerika verschenen zijn. Het spijt mij bijzonder dat er in dit kader geen gelegenheid is de grote gaven te schetsen die mevrouw Besant ongetwijfeld bezat en die haar in staat stelden overal ter wereld in de harten van duizenden mensen een geweldige devotie op te wekken. Oprechtheid en vertrouwen waren misschien wel haar meest uitgesproken karaktereigenschappen en het waren tenslotte deze eigenschappen die haar in de crisis brachten, die haar laatste levensjaren zo duister kleurde. De onoprechtheid waarvan men haar beschuldigde, lijkt echter meer het gevolg te zijn geweest van het blindelings vertrouwen dat zij in anderen koesterde. Krishnamurti?s liefde voor haar ? die zo overduidelijk tot uitdrukking komt in de brieven die hij haar schreef ? in de tijd dat zij zelf vrijwillig afstand had gedaan van haar psychische vermogens en volledig steunde op de vermogens van haar vertrouwelingen, geldt als een van de meest waardevolle eerbewijzen aan haar.</p> <p>Over de integriteit van Leadbeater, de persoon die zij in occulte zaken bovenal vertrouwde, kan ik, niettegenstaande het feit dat ik in 1925 in zijn commune te Sydney negen maanden lang bijna dagelijks met hem optrok, ook thans nog geen oordeel geven. Toentertijd geloofde ik onvoorwaardelijk in zijn helderziende vermogens; thans wijs ik deze nog steeds niet zonder meer van de hand. Deze merkwaardige man met al zijn charme, aantrekkingskracht en ogenschijnlijke oprechtheid, blijft voor mij nog steeds een groot raadsel. </p> <p>Adepten of meesters en andere hoogontwikkelde wezens als de Boddhisattva, de Maitreya Boeddha, de Mahachohan enz. treft men aan in alle religies, waarop het Hindoe?sme en Boeddhisme hun stempel hebben gedrukt. De betekenis en speciale functies die aan hen worden toegekend verschillen van cultuur tot cultuur. In dit boek hebben zij de betekenis die door theosofen aan hen wordt toegekend. De visuele beschrijving van deze wezens daarentegen en het hele tableau van ingewijden en minder gevorderden op het occulte pad, stammen uit een periode waarin C. W. Lead? beater de grootste occulte invloed had in de Theosofische Vereniging. Voor alle duidelijkheid dient nadrukkelijk te worden gesteld, dat de theosofie waarmee Krishnamurti werd grootgebracht, de ?theosofie van Leadbeater? is, die thans door vele theosofen sterk wordt afgekeurd, hoewel er nog steeds een Esoterische School binnen de vereniging bestaat. </p> <p>In het niet noemen van namen van vele personen en vrienden van Krishnamurti die in de periode waarin het verhaal zich afspeelt zo toegewijd voor hem werkten, schuilt geen geringschatting. Ik voelde me verplicht mijzelf tot die personen te beperken, over wie hij in zijn brieven schreef en die op enigerlei wijze van invloed zijn geweest op zijn ontwikkeling. </p>
|
Prijs
€ 49,90 |
Bekijk boek |