> > > > > pintura-kunstbibliotheek-2

Monreal, Luis - Pintura Kunstbibliotheek 2

Het boek Pintura Kunstbibliotheek 2 van de auteur Monreal, Luis is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "Pintura Kunstbibliotheek 2" is tweedehands te koop vanaf € 19,90 bij Bol.com.

Tweedehands (1) vanaf € 19,90 bij Bol.com Toon 1 tweedehands boek
Bent u de schrijver van dit boek of weet u iets over deze auteur?

Omero.nl is druk bezig om informatie over auteurs toe te voegen. Neem contact met ons op via support@omero.nl om een auteursprofiel aan te maken met een foto, biografie, website adres en sociale media links.
Tweedehands
We hebben 1 tweedehands advertentie gevonden
Aanbieder
Bol.com
ISBN
9789022840634
   
Soort boek
Hardcover


<p>PINTURA<br />KUNSTBIBLIOTHEEK Deel 2 <br />De schilderijencollecties van de vier Euro-<br />pese musea die in dit deel bestudeerd wor-<br />den, - het Louvre en het Jeu de Paume in<br />Parijs, het Kunstmuseum in Bazel en het<br />Kunsthistorisch Museum in Wenen - bieden<br />karakteristieke voorbeelden van hoe de<br />historische omstandigheden van een natie,<br />een stad of een regerend huis het karakter<br />van hun respectievelijke erfdelen vorm ge-<br />ven.<br />Het Louvre is, vanwege de omvang van zijn<br />collecties, een van de meest complete en<br />een van de meest bekende musea ter we-<br />reld. Door de opening in 1793 onder de<br />naam 'Museum van de Franse Republiek'<br />werd een voorbeeld gegeven voor alle grote<br />nationale Europese musea; tegelijkertijd<br />ontstond er een democratisch concept aan-<br />gaande de toegankelijkheid voor de gehele<br />bevolking tot de culturele erfenis van een<br />land.<br />Terwijl het Louvre het resultaat is van de<br />Franse Revolutie, moet het Jeu de Paume<br />beschouwd worden als een resultaat van de<br />collectioneursactiviteiten van de burgerij.<br />Aan deze sociale klasse is de waardering<br />VOor het impressionisme te danken, die<br />eerder hier dan bij de offici?le kritiek te<br />vinden was.<br />Het Kunstmuseum in Bazel is het resultaat<br />van een collectioneurstraditie die teruggaat<br />tot het begin van de Middeleeuwen. Bazel,<br />een universiteitsstad met een internationaal<br />karakter door zijn gunstige geografische<br />ligging, kende reeds vanaf het midden van<br />de XVe eeuw een economische welvaart<br />die een aantrekkingskracht uitoefende op<br />talrijke kunstenaars.<br />Ten slotte, het Kunsthistorisch Museum in<br />Wenen is het resultaat van de verzamelliefde<br />van de Oostenrijkse tak van het Habsburgse<br />Huis. Aan Keizer Jozef Il danken we het<br />initiatief om de erfenis van de kroon ter be-<br />schikking te stellen aan al zijn onderdanen,<br />door het in een museum onder te brengen<br />dat in 1780 zijn poorten opende.<br />We hebben hier dus te maken met vier mu-<br />sea die ontstaan zijn ten gevolge van heel<br />verschillende processen en die dientenge-<br />volge ook heel uiteenlopende collecties be-<br />zitten. Hierdoor kunnen we aan de hand<br />van hun schilderijen de ontwikkeling van<br />de westerse kunst volgen, vanaf de Middel-<br />eeuwen tot in onze dagen.</p> <p>Deze serie werd geschrevern en tot stand ge-<br />bracht met het doel het fweeledige belang<br />van de schilderijenverzamelingen die be-<br />waard worden in de belangrijkste musea<br />ter wereld op waarde te schatten, Als ge<br />heel stelt het ons in staat de bezoekers uit<br />de gemeenschappen waarbinnen ze zijn<br />ontstaan, hun smaak en voorkeur, de ver-<br />anderingen die plaatsvonden door de ge-<br />8chiedenis, de culturele en sociaal-econo-<br />mische ontwikkeling, te begrijpen. De wer-<br />ken waaruit deze verzamelingen bestaan be-<br />zitten niet alleen eik afzondertijk esthetische<br />waarden die kenmerkend zijn voor een be-<br />paalde culturele situatie, maar ook een ar-<br />tistiek en historisch belang, kortom een do-<br />cumentaire waarde, Er worden zo bijvoor-<br />beeld middeleeuwse werken behandeld<br />naast die van de meest recente kunste-<br />naarsgeneratie, die geen van alle een op<br />zich zelf staand fenomeen vormen, maar<br />het resultaat zijn van een zeer duidelijke<br />temporele context, met bindingen in het<br />verleden en een projectie op de toekomst.<br />Ongetwijfeld beantwoordt de selectie van<br />werken - waarmee wordt gepoogd een syn-<br />these en tegelijkertijd een bloemlezing van<br />elk museum te geven - aan een persoonlijk<br />criterium en is daarom discutabel. De<br />prachtige kleurenreprodukties van werken<br />of van details ervan, vormen dus de basis<br />voor de tekst, die er naar streeft de lezer<br />elementen te bieden voor de interpretatie<br />van deze beelden. Het repertoir van de<br />geillustreerde en beschreven werken is ge-<br />ordend volgens criteria van chronologie,<br />scholen, kringen en individuele kunste-<br />naars. Bij het analyseren van de formele<br />karakteristieken van de schilderijen werd<br />de schrijver geleid door het idee dat geen<br />enkele van de artistieke scheppingen een<br />losstaand fenomeen is, en hij voegt daarom<br />ook referenties aan de politieke geschiede-<br />nis of aan andere verschijnselen met een<br />grote sociale weerklank toe. Elk werk apart<br />heeft een eigen belangrijk specifiek ken-<br />merk binnen het gehele oeuvre van een<br />schilder, die door zijn opleiding binnen een<br />school een vorming van stijl heeft onder-<br />gaan en die vaak ook afhankelijk was van<br />de ontwikkelingslijn van de esthetische<br />smaak. De teksten werden geschreven<br />door Luis Monreal Agust?, die momenteel<br />werkzaam is als algemeen secretaris van<br />de Internationale Museum Raad (1COM),<br />een organisatie die in Parijs zetelt, geasso-<br />cieerd is met de UNESCO, en die de belan-<br />gen behartigt van degenen die werkzaam<br />zijn bij musea in vijfenzeventig landen en<br />die zich bezighoudt met de co?rdinatie en<br />verwezenlijking van plannen op museaal<br />gebied op internationaal niveau.<br />ISBN 90 228 4063 8</p>
Prijs
€ 19,90
Bekijk boek