ISBN: 9789021408712
Bekijk boek
Het boek F1 2004 Ferrari Feest van de auteur Olav Mol is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "F1 2004 Ferrari Feest" is tweedehands te koop vanaf € 47,50 bij Bol.com.
![]() |
Aanbieder
Bol.com |
ISBN
9789055660155
Soort boek
Hardcover <p>Dit is HET Formule 1-jaarboek, een fotografische terugblik met unieke foto's van het seizoen 2004, gedetailleerde uitslagen en een meeslepend verslag van elke Grand Prix. De startopstelling, de snelste ronde, de wetenswaardigheden; elk detail dat gemeld moet worden vindt u in deze uitgave. Ook ontbreken de gegevens van het circuit niet. Feitjes, nieuwtjes en roddels completeren deze uitgave. Ook zijn er hoofdstukken gewijd aan de belangrijkste onderwerpen in het seizoen, geïllustreerd met fantastische foto's en opengewerkte tekeningen van de toonaangevende raceauto's. Verder wordt het boek compleet gemaakt door een sectie van honderd pagina's niet eerder gepubliceerde kleurenfoto's van fotografen Bryn Williams en Frits van Eldik. Foto's die een liefhebber van het Formule 1-circus niet wil missen. </p> <p>SBS Autosport-presentator Olav Mol wordt terecht de Nederlandse ‘Mister Autosport’ genoemd. </p> <p>Mol is niet alleen commentator maar op veel meer autosportfronten actief. Zo is hij nauw betrokken bij het Formule 1-blad RaceReport, </p> <p>sleutelt hij aan de kart van zijn zoon en stapt hij zelf regelmatig in een raceauto. </p> <p>Rick Winkelman is hoofdredacteur van het Formule 1-blad RaceReport en commentator bij autosportprogramma's van SBS6. Daarnaast schrijft en vertelt Rick over autosport voor diverse bladen, tijdens presentaties en op de radio. Vorig jaar schreef hij het boekje ‘In het vizier’. </p> <p>De Nederlandse fotograaf Frits van Eldik is een graag geziene bezoeker op alle belangrijke internationale circuits. Sinds 1991 is hij professioneel autosportfotograaf. Hij maakte reportages op Indianapolis, bij de 24 uur van Le Mans en bij een zeer groot aantal Formule Ì1-races. Van Eldik is initiatiefnemer en directeur van het Formule 1-blad RaceReport. Bryn Williams is een vooraanstaand sportfotograaf en werkt voor de beste foto ‘agency's’. Zijn werk wordt alom erkend als het beste in zijn soort. Paolo D'Alessio is industrieel ontwerper, opgeleid tot architect én een gepassioneerd liefhebber van auto- en motorsport. </p> <p>Zijn dwarsdoorsneden van raceauto's zijn gepubliceerd in alle toonaangevende autotijdschriften. </p> <p> </p> <p>FORMULE 1 TECHNIEK 2004 </p> <p>door Paolo D'ALESSIO </p> <p>Voorafgaand aan het selzoen 2004 waren de critici het erover eens: dit zou het Jaar worden waarin de topteams het tegen elkaar zouden opnemen. Er zou een wisseling van de wacht optreden, er zou op het scherpst van de snede gestreden worden om het kamploenschap. Het was, kort gezegd, het selzoen waarin de dominantie van Ferrard, die al voortduurt sinds 1999, tot een definitief einde zou komen. De eerste voortekenen dienden zich vorig jaar In het midden van het selzoen al aan toen Willlams. McLaren, maar vooral de Michefin-banden een serieuze bedreiging konden vormen voor Ferrari. Het leek erop dat een tijdperk van constructeurs/motorenbouwers (Willlams-BMW, Mclaren/Mercedes) zou beginnen. Een toonaangevend Brits maandblad sprak op het omslag zelfs over ‘De val van de keizers’. De vooruitblik van het blad op het selzoen 2004 zag McLaren de dienst uitmaken en Kim! Raikkonen de hegemonie van Schumacher doorbreken. De Duitser zou vervolgens aan het eind van het jaar met pensioen gaan. Er was geen twijfel mogelijk: zo zou het gaan. </p> <p>Een paar rondjes maar. Meer was er nlet nodig om een idee te krijgen van de potentie van Ferrari's nieuwste creatie. Dat van het einde van een tijdperk nog geen sprake kon zijn bleek al snel. Sterker nog: toen het testen voorbij was en het seizoen begon merkte de oppositie dat hun ergste nachtmerries waarheid werden. De auto die Ferrari's val zou inluiden bleek de beste auto die de stal ooit bouwde; een die kon winnen op elk circuit, in alle omstandigheden en onder elke temperatuur. De auto was zelfs beter dan de legendarische F2002 die in het seizoen 2002 de concurrentie bij elkaar veegde. Met de trouwe steun van Bridgestone, dat superieure banden leverde, kon Michael Schumacher de rol opnemen die hem het beste lag: die van winnaar. Het leverde hem zijn zevende wereldtitel op, terwijl Ferrari voor de zesde opeenvolgende keer kampioen werd bij de constructeurs. </p> <p>En de rest dan? Om het simpel te stellen: zij werden door de Ferrari-stoomwals verpletterd, vernederd en kregen slechts een enkele keer de gelegenheid zelf iets te laten zien. Ondanks enorme budgetten moesten de andere teams zich tevredenstellen met de kruimels die Ferrari liet liggen. McLaren was een van de teams die een rampzalig jaar meemaakten. Zeker in het begin van het seizoen was het team een regelrecht debacle, met een reeks technische problemen en tegenvallende prestaties. Om niet nog meer gezichtsverlies te lijden moest het team midden in het seizoen voor de derde keer in twaalf maanden een nieuwe auto bouwen. </p> <p>Een vergelijkbare situatie deed zich voor bij Williams, dat met de opvallende FW26, getooid met ‘walrusneus’, dacht een auto te hebben waarmee het de hegemonie van Ferrari kon doorbreken. In werkelijkheid gebeurde het tegenovergestelde: de FW26 bleek een van de zwakste auto's die het team van Frank Williams de laatste jaren voortbracht. De betrouwbaarheid was niet in orde, de auto kampte met een aantal structurele aërodynamische problemen en de BMW-motor presteerde ook al niet naar behoren. </p> <p>Hoe anders verliep het seizoen voor BAR, met hun krachtige Honda-motor. Het team van Dave Richards was de openbaring van 2004, en zou volgend seizoen weleens de voornaamste uitdager van Ferrari kunnen worden. Ook voor Renault zijn de vooruitzichten goed, al komt de Franse krachtbron nog vermogen tekort en werkte de auto in 2004 niet op alle circuits even goed. </p> <p>Sauber is een ander team dat veel potentie toonde. Ondanks een beperkt budget liet de Zwitserse stal een aantal goede dingen zien. Dat lag niet alleen aan de Ferrari-motor, maar vooral aan het feit dat het team gedurende het seizoen bleef ontwikkelen. Dat kan niet worden gezegd van Jaguar en Toyota, de twee teleurstellingen van het jaar. Bij Ford, het moederbedrijf van Jaguar, wogen de slechte resultaten zo zwaar dat het merk in het weekend van de Grand Prix van China aankondigde dat Jaguar er volgend seizoen niet meer bij zou zijn. Maar recent werd bekendgemaakt dat Red Bull het Jaguar-team overneemt en onder de naam Red Bull/Jaguvar zal deelnemen. </p> <p>En Toyota? Bij hun aantreden in 2002 verkondigde de grootste autofabrikant ter wereld dat het binnen vier jaar Wereldkampioen wilde worden. Na drie teleurstellende seizoenen verkeert het team echter in een technische crisis. Dit ondanks een hoegenaamd onbeperkt budget en een fabriek in Keulen die zich qua technisch vernuft kan meten met de NASA. </p> <p>Als Minardi en Jordan inderdaad niet overleven, zoals gevreesd wordt, kunnen zij tenminste als excuus aanvoeren dat zij geen fabrieksmotor hebben, het met een klein budget moeten stellen en de technische structuur Ontberen die nodig ts om mee te kunnen komen In de almaar duurder wordende Formule 1. </p> <p> </p>
|
Prijs
€ 47,50 |
Bekijk boek |