> > > > > onderwijsprofessionaliteit-en-regelgeving

Sigrid Pauwels - Onderwijsprofessionaliteit En Regelgeving

Het boek Onderwijsprofessionaliteit En Regelgeving van de auteur Sigrid Pauwels is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "Onderwijsprofessionaliteit En Regelgeving" is tweedehands te koop vanaf € 44,00 bij Bol.com.

Tweedehands (1) vanaf € 44,00 bij Bol.com Toon 1 tweedehands boek
Bent u de schrijver van dit boek of weet u iets over deze auteur?

Omero.nl is druk bezig om informatie over auteurs toe te voegen. Neem contact met ons op via support@omero.nl om een auteursprofiel aan te maken met een foto, biografie, website adres en sociale media links.
Tweedehands
We hebben 1 tweedehands advertentie gevonden
Aanbieder
Bol.com
ISBN
9789054876397
   
Soort boek
Paperback


Professionaliteit en alle prerogatieven die daarmee gepaard gaan, bijvoorbeeld autonomie in de beroepsuitoefening, zijn algemeen gekend voor vrije beroepen zoals arts, advocaat of architect. Voor beroepen die worden uitgeoefend in een contractuele of statutaire arbeidsverhouding ligt de invulling van professionaliteit echter een stuk moeilijker. De gezagsverhouding met de werkgever speelt immers een belangrijke rol bij de erkenning als professional en de mogelijkheden om zich professioneel te ontwikkelen. In de onderwijscontext ligt dit nog complexer, als gevolg van een veelheid aan actoren en belanghebbenden. Bepaalt een leraar zijn pedagogisch-didactische aanpak autonoom? Welke rol spelen de schooldirectie, de inrichtende macht, de collega?s, de ouders, de leerlingen, de overheid en de maatschappij daarbij? De deskundigheid en de professionele ontwikkeling van leraren zijn dan ook geen louter onderwijskundige gegevens, ze worden tevens sterk be?nvloed door onderwijsregelgeving.<br />Beide invalshoeken, onderwijskundig en juridisch, hebben dezelfde centrale doelstelling: de maatschappelijke opdracht realiseren om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden voor iedereen. Toch zijn onderwijskunde en onderwijsregelgeving twee systemen met een eigen perspectief. Een onderwijskundige benadering start vanuit een leerperspectief, waarbij zelfsturing in de zin van persoonlijke motivatie en vaardigheden van de leraar om zich te ontwikkelen centraal staan, binnen een ondersteunende context. Een juridische benadering start vanuit rechten en plichten van individuen die afdwingbaar zijn, mechanismen voor externe sturing, controle en sanctionering zijn dus belangrijk. Deze juridische aspecten bleven tot nog toe echter buiten beschouwing in het onderzoek naar professionaliteit van leraren. De auteur heeft daarom in haar proefschrift de onderwijskundige en juridische benadering van professionaliteit van leraren aan elkaar getoetst en, waar mogelijk, verzoend.<br />Dit proefschrift is geen juridisch traktaat. De focus van het werk is in essentie interdisciplinair. Het onderzoek start vanuit een verkenning van de onderwijskundige invulling van het begrip professionaliteit en een analyse van het relevante juridische kader. Het is een onderwijskundig doctoraat met als doelstelling aanbevelingen te ontwikkelen voor optimale onderwijsregelgeving en schoolmanagement. Het perspectief van de eindgebruiker van de aanbevelingen die in deze studie worden ontwikkeld staat centraal: overheden, bestuursorganen, directies, schoolbeleidsorganen, inspectie, pedagogische begeleidingsdiensten, decretale mentoren, evaluatoren en leraren? Omwille van dit perspectief wordt enkel juridisch jargon gehanteerd waar dit nodig is voor een correcte en accurate duiding van begrippen met een specifieke juridische betekenis. De verklaring wordt telkens gegeven in de tekst.<br />
Prijs
€ 44,00
Bekijk boek