> > > > > modern-club-management

Erik Van Rinsum - Modern Club Management

Het boek Modern Club Management van de auteur Erik Van Rinsum is 1 maal gevonden, 0 maal nieuw en 1 maal tweedehands. "Modern Club Management" is tweedehands te koop vanaf € 8,45 bij Bol.com.

Tweedehands (1) vanaf € 8,45 bij Bol.com Toon 1 tweedehands boek
Bent u de schrijver van dit boek of weet u iets over deze auteur?

Omero.nl is druk bezig om informatie over auteurs toe te voegen. Neem contact met ons op via support@omero.nl om een auteursprofiel aan te maken met een foto, biografie, website adres en sociale media links.
Tweedehands
We hebben 1 tweedehands advertentie gevonden
Aanbieder
Bol.com
ISBN
9789087593605
   
Soort boek
Paperback


Modern Clubmanagement schrijven we vooral omdat er zowel in de opleidingen als in de sportsector zelf vraag is naar ondersteunend materiaal, lesmateriaal en literatuur. Managementboeken specifiek gericht op deze sector, zijn er inderdaad weinig. De sportsector is, al of niet bewust, bezig met een inhaalslag als het gaat om professionalisering van de sportclubs, sportinfrastructuur en de marketing. De sportmarketing is overigens al aardig geprofessionaliseerd. Er gaat zeer veel geld om in de sportsector en daar zijn menige ondernemers in gesprongen. Daar gaan we in dit boek verder niet op in. De topsportsector is ook al een eind op de goede weg als het gaat om professionalisering van het management en/of de managementcultuur, maar ze zijn er nog lang niet en ja, het is wel nodig. Het miniscule dorps- of buurtbiljartclubje redt het misschien nog net met hun eigen bestuur, maar vaak zie je al dat de hele regelgeving wordt ‘uitbesteed’ aan bijvoorbeeld een welzijnsstichting of ouderenwerkers of anderszins beroepskrachten, die de administratieve- en regel technische zaken afhandelen of op zijn minst organiseren. Als je in de omstandigheid verkeert dat je thuis een biljart heb staan en je wilt met een paar vrienden regelmatig een potje tien-over-rood spelen, dan valt de organisatie nog wel mee (je stuurt ze een sms of zo) en kan er gewoon gespeeld worden. Een uitzondering dus. Als je met een groepje ditzelfde spelletje wilt spelen in een biljartzaal dan lukt het met een soortgelijk sms-je ook nog wel, hoewel je wel al moet gaan plannen. Maar ben je aangewezen op een buurthuis of verenigingsgebouw dan wordt het allemaal anders. Als je dan ook nog tegen andere clubs wilt spelen dan red je het niet meer met simpele sms-jes, maar moet je je organiseren, meegaan in bestaande structuren en dus naast het biljarten zelf zorgen dat je club kan bestaan. De lokale voetbalclub, niemand vraagt zich dat zelfs af, is al aangesloten bij de overkoepelende sportbond, in dit geval de KNVB. Daarmee, naast alle voordelen die dit heeft/ kan hebben, zit je midden in een groot en complex systeem. Om je club levensvatbaar te houden heb je veelal vele vrijwilligers in dienst die het reilen en zeilen behappen. Naast de leden zelf, zijn er de ouders. Ook die ouders hebben het beste voor met hun kind en dus bemoeien ze zich eigenlijk overal mee. Voor de verschillende teams heb je trainers in dienst. En zijn sponsoren, die willen iets terug voor hun geïnvesteerde geld. Supporters willen ook iets. De eigenaar van het sportveld/-park. Ze willen niet alleen iets, ze willen ook iets te zeggen hebben. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan wat dan resulteert in een groot aantal pagina’s met relaties, verplichtingen, regelgeving, belangen, etcetera, etcetera, rondom het bestaan van een club. Het tijdsgewricht is ook een bepalende factor in de professionaliseringsnoodzaak voor clubs. Was het vroeger nog de normaalste zaak, zo niet bijna een sociale verplichting, om lid te zijn van een club (en niet zo maar gewoon lid, maar naast de sport zelf ook de verplichtingen binnen de club diende) zijn mensen nu om heel andere reden lid van een club en voelen ze zich niet per definitie, meer dan alleen de sport zelf, verantwoordelijk voor diezelfde club. In de sportwereld is de term coachen wel ongeveer ingeburgerd. Iedereen met maar een beetje taak in de trainings- begeleidingssfeer van sporters noemt zich coach, en zegt dat ie coacht. In managementland is coachen een begrip dat wordt ingevuld naar ieders eigen ingeving. Inmiddels zegt de ‘B.V. Nederland’, in ieder geval in onze ervaring, voor zo’n 80 % dat men er coachend leiding geeft. Als we dan inzoomen op dit begrip dan blijkt dat echter vies tegen te vallen en in praktijk slechts te gaan om een heel klein percentage waar ‘echt’ coachend leiding wordt gegeven. Bij de overige wordt coachen vaak gereserveerd voor de leuke, makkelijke en minder belangrijke zaken in leidinggeven. Modern Club Management gaat in op de s
Prijs
€ 8,45
Bekijk boek