|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
1,4 miljard euro zou het kosten. Amsterdam betaalde 317 miljoen, het Rijk de rest. De stad zou er nauwelijks hinder van ondervinden en in 2011 zou de metro rijden. Zo luidden de afspraken in 2002, bij het begin van de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Inmiddels hangt de vlag er heel anders bij. De teller staat op 3,1 miljard, de Amsterdamse bijdrage is meer dan vervijfvoudigd en de ingebruikname is op zijn vroegst in het najaar van 2017. De Noord/Zuidlijn staat symbool voor bestuurlijk wensdenken, financiële tegenvallers en wanbeleid. Het wonder van de Noord/Zuidlijn beschrijft hoe dit alles kon gebeuren. De zeer onthullende reconstructie, gebaseerd op tientallen interviews en talloze geheime documenten, legt van binnenuit bloot hoe het kabinet alle risico's bij Amsterdam neerlegde, de gemeente zich liet uitkleden door commerciële bedrijven, welgestelde bewoners de metro uit hun buurt weerden en ambtenaren en bestuurders tegen beter weten in heilig bleven geloven in de nieuwe metro.<br /><br />Journalist Bas Soetenhorst (1966) volgt voor Het Parool al enkele jaren de gebeurtenissen rondom de Noord/Zuidlijn. Eerder schreef hij met Addie Schulte veelgeprezen boeken over de PvdA (De achterkamer) en de vvd (Daadkracht & duidelijkheid) en met Michiel Zonneveld schreef hij over de bonnetjesaffaire rond Bram Peper (Afrekenen met Peper).<br />
|
Prijs
€ 16,99
|
Bekijk boek
|
|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
Meer dan vijftien jaar worstelde Amsterdam met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. De lijdensweg was langer dan de grootste pessimist vooraf kon bedenken en de kosten liepen de spuigaten uit, maar vanaf de zomer van 2018 rijdt de nieuwe metro dan toch. Aanvankelijk zou deze 1,4 miljard euro kosten. Het werd meer dan het dubbele en de opening werd jaar in, jaar uit uitgesteld. Zo werd het metroproject symbool van bestuurlijk wensdenken, financiële tegenvallers en wanbeleid. Het wonder van de Noord/Zuidlijn beschrijft hoe dit kon gebeuren. De onthullende reconstructie, bekroond met twee prijzen, is gebaseerd op tientallen interviews en talloze geheime documenten. Deze geactualiseerde versie beschrijft van binnenuit de complete geschiedenis. Over een stadsbestuur dat zich liet uitkleden door het bedrijfsleven, welgestelde bewoners die de metro uit hun achtertuin weerden en het onaantastbare geloof in een project. Journalist Bas Soetenhorst volgt voor Het Parool al jaren de gebeurtenissen rond de Noord/Zuidlijn. Eerder schreef hij veelgeprezen boeken over onder andere de PvdA, de VVD en het Slotervaartziekenhuis.
|
Prijs
€ 34,40
|
Bekijk boek
|