|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Hardcover
Bij toetsing en examinering gaat nog steeds veel mis. Uit analyses van tentamens en tijdens cursussen voor docenten komen veelvuldig onnodige slordigheden bij het construeren van toetsen en bij het formuleren van vragen boven tafel. Zo is het relatief eenvoudig met behulp van een werkwoordentabel vragen te formuleren die verder gaan dan het bevragen van reproducerende kennis. Door het gebruik van een specificatietabel kan men de toets eenvoudig aan de validiteitseis laten voldoen. Verder is de kwaliteit van vragen sterk te verbeteren door hiervoor bestaande checklists aan te houden.<br />De nieuwe doelen die aan onderwijs worden gesteld en de innovatieve onderwijsvormen die een meer aangepaste en authentieke toetsing vergen, leiden ertoe dat de gebruikelijke toetsvormen (vooral met meerkeuzevragen) onvoldoende zicht op de kennis, de kunde en de vaardigheden van studenten bieden. Dit wordt ondervangen door het afnemen van toetsen met de computer, de overalltoets, toetsen met portfolio's, voortgangstoetsen, toetsen van competenties en het toetsen van groepsproducten.<br />Veel klachten van studenten hebben te maken met de beoordeling, de wijze van nakijken, de zak/slaaggrens en de beslissingen die over hen worden genomen. Het hanteren van een antwoordmodel voorkomt hierbij bijvoorbeeld al veel problemen.<br />Toetsen in het hoger onderwijs geeft docenten inzicht in al deze kwesties en gaat in op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van toetsen en op vragen van docenten. Het bevat bovendien veel concrete handvatten. Dit inspirerende boek is de opvolger van Beoordelen in het onderwijs, een handleiding voor het construeren van toetsen en het evalueren van leerdoelen en onderwijsvormen (1993).
|
Prijs
€ 8,75
|
Bekijk boek
|
|
Aanbieder
Bol.com
|
Soort boek
Paperback
''Hoe maak ik een goede toetsvraag? Verdragen open vragen en gesloten vragen elkaars gezelschap? Heeft een multiple-choicevraag altijd vier antwoordalternatieven? Kun je de antwoorden op essayvragen ook statistisch analyseren? Waar leg ik de grens tussen voldoende en onvoldoende? Als een vraag achteraf slecht blijkt te zijn, wat dan? Hoe kun je eerder afgenomen vragen recyclen voor hergebruik? Wat doet een slimme docent met een slimme student?<br /><br />Op deze en nog vele andere vragen die u als docent tegen kunt komen, geeft Toetsen in het hoger onderwijs antwoord. Het hele proces, van het opstellen van de vraag tot het verwerken van de antwoorden, wordt in vier fasen besproken: construeren, afnemen, verwerken en evalueren. <br /><br />Toetsen begint bij het opstellen van de vragen. Vaak lijkt een vraag voor de bedenker helder, maar ervaren studenten dit heel anders. U kunt dit voorkomen door er van uit te gaan dat iedere vraag die u bedenkt, verbeterd kan worden. <br />Na het construeren van de vragen volgt het afnemen van het tentamen; een complexe activiteit die de juiste organisatie vereist. Een lastige stap in het toetsproces, van score naar cijfer, wordt uitgebreid behandeld. Ten slotte wordt besproken hoe u de gebruikte vragen kunt recyclen voor de volgende toets. <br /><br />Toetsen in het hoger onderwijs is bedoeld als praktisch handboek voor docenten aan universiteiten en hbo-instellingen. Het boek voorziet in een behoefte bij docententrainingen en is daarnaast uitstekend te gebruiken als hulpmiddel bij zelfstudie.<br /><br />De auteur was als onderwijskundige jarenlang verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij hield zich onder meer bezig met de kwaliteit van toetsing.''<br />
|
Prijs
€ 17,50
|
Bekijk boek
|